نوزدهمین نشست پیشکسوتان

نامه الکترونیک چاپ PDF

پیشکسوت: نوزدهمین نشست پیشکسوتان جهاد و شهادت عصر روز سه شنبه در سالن اجتماعات مسجد حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد. در این مراسم که تعداد زیادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و پیشکسوتان جهاد حضور داشتند سید کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه و رئیس ستاد تبلیغات جنگ در دوران دفاع مقدس، حجة الاسلام والمسلمین ربانی نژاد مسئول عقیدتی سیاسی قرارگاه جنوب ارتش، امیر بالار مسئول رادیو ارتش، آقای کوچک مسئول گروه خبر صدا و سیمای خوزستان، مجید رجبی معمار معاونت برنامه‌ریزی تبلیغات و انتشارات سپاه، غلامعلی رجایی معاون فرهنگی قرارگاه خاتم الانبیاء و نواب مسئول فرهنگی جهاد سازندگی به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

در ابتدای این همایش که با موضوع تبلیغات در دوران دفاع مقدس برگزار شد، کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه و رییس ستاد تبلیغات جنگ در سخنانی با ابراز خرسندی از گردهمایی فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: ستاد تبلیغات جنگ در روزهای ابتدایی جنگ شکل گرفت و در نبود انسجام خبری و تبلیغاتی در روزهای نخستین جنگ، وظیفه ما بسیار سنگین و مهم بود. نخستین و مهمترین وظیفه ما در ستاد تبلیغات جنگ این بود که اولین اخبار از جنگ را منتشر کنیم تا نبض جریان خبری را در دست بگیریم.

وی ادامه داد: در بحث تبلیغات جنگ مهمترین مساله این بود که بگوییم فعالیت ما در جبهه های جنگ هجومی و برای حمله به طرف مقابل نیست بلکه برای دفاع از خود در برابر حمله همه جانبه رژیم بعثی بود.

خرازی گفت: دستاوردهای ما در ستاد تبلیغات جنگ مرهون همکاری و صمیمیت کسانی است که در جای جای جبهه های جنگ به کشور خود خدمت می کردند. وی افزود: صدور بيانيه براي عمليات‌هاي نظامي، اعزام خبرنگار خارجي به منظور به تصوير كشاندن ايثار رزمندگان براي مخاطبان خارج از كشور، تسريع در انجام ديپلماسي‌هاي وزارت امور خارجه در صحنه بين‌الملل و اعزام مجروحين شيميايي به خارج از كشور براي درمان از جمله وظايف تاثيرگذار اين ستاد بودند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام ربانی نژاد، مسئول عقیدتی سیاسی قرارگاه جنوب ارتش در سخنانی با بیان خاطراتی از زمان فعالیت خود در عقیدتی سیاسی ارتش و همچنین فعالیت های تبلیغاتی ارتش در دوران دفاع مقدس گفت: همایش پیشکسوتان جهاد و شهادت پیامی به استکبار جهانی است که بفهمند کسانی که هشت سال برای دفاع از کشور و هویت خود از جان و دل مایه گذاشتند، هنوز هم در خط امام و رهبری گام برمی دارند و این مطلب نباید هرگز به ذهنشان خظور کند که به این کشور تجاوز کنند.

وی افزود: زمانی که ما به عنوان یک نیروی عادی عازم جبهه شدیم به نظر می رسید که در زمینه تبلیغات خلأ جدی وجود دارد. یکی از دلایل بروز این خلأ، وجود تفکرات گوناگون در نیروهای نظامی بود و به همین دلیل تبلیغات جنگ واقعا نابسامان بود. به همین منظور برای وحدت تبلیغات جلسات هماهنگی گذاشته می شد و بعد از این جلسات احساس یکسان بودن در تبلیغات بیشتر به نظر می رسید.

بعد از آن هم جلسات هماهنگی برای نزدیکی بیشتر تفکرات ارتش و سپاه برگزار شد که نتیجه آن جلسات هم موثر و تاثیرگذار بود و در نزدیکی تفکرات ارتش و سپاه بسیار نقش مهمی ایفا کرد و پس از آن وحدت رویه در اطلاعیه های تبلیغاتی جنگ مشهود بود.

وی گفت: رمز موفقیت ارتش در عملیات های مختلف، حضور روحانیون در کنار رزمندگان و توجه به مسائل معنوی بود و این یک واقعیت است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

در ادامه این نشست مجید رجبی معمار، معاونت برنامه‌ریزی تبلیغات و انتشارات سپاه در سخنانی گفت: یکی از مسائل مهم پشت جبهه این بود که از ظرفیت های تبلیغاتی کشور در این جهت استفاده کنیم که ما در جنگ مظلوم واقع شده ایم و تنها برای دفاع از خود می جنگیم و مردم باید درباره اهداف جنگ اقناع می شدند و این مستزم این بود که مردم در ابتدا باید در جبهه حضور پیدا می کردند. به همین دلیل در این بعد تلاش های زیادی صورت گرفت و صدا و سیما نقش بزرگی در این زمینه داشت.

تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی برای سراسر کشور با جملات امام (ره) و مسوولان کشور با تاکید بر ضرورت دفاع در جنگ نیز از برنامه های ما بود. توزیع مجلات مختلف و برگزاری مانورهای نمایشی از جمله برنامه های ما برای تبلیغات در پشت جبهه به شمار می رفت که با گزارش های خانواده امام (ره) به ایشان مورد حمایت رهبر انقلاب نیز قرار گرفت.

در مطبوعات و به ویژه روزنامه های جمهوری اسلامی، اطلاعات و کیهان تلاش های ویژه ای برای اطلاع رسانی درباره جنگ انجام شد به طوری که این روزنامه ها صفحات ویژه ای را به موضوع دفاع مقدس اختصاص داده بودند. لذا سعی شد از مجموع نظام تبلیغاتی کشور استفاده شود تا مردم در جریان وقایع جنگ قرار بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم ما، تبلیعات برای اعزام مردم به جبهه بود که طرح "لبیک" را در این زمینه طراحی کردیم و پس از آن نظام های فراوان با عناوین مختلف برای تشویق مردم برای اعزام به جبهه طراحی کردیم. در این زمینه از نوحه ها و اشعار حماسی نیز بهره بردیم.

از سوی دیگر تمام خطوط جبهه مملو از پرچم های مختلف بود. از سال چهارم جنگ نیز تدوین خاطرات رزمندگان اسلام را آغاز کردیم به طوری که تا امروز در حوزه ادبیات جنگ و دفاع مقدس بیش از 6 هزار جلد کتاب منتشر شده که بخش عمده آن محصول تلاش های همکاران ما برای تدوین خاطرات رزمندگان است.

پس از سخنان رجبی، نواب، مسئول فرهنگی جهاد سازندگی نیز در سخنانی با ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس گفت: تشکیلات ستاد تبلیغات جنگ با این هدف تشکیل شد تا کار تبلیغات جبهه و جنگ را ساماندهی کند. در آن روزها حفظ روحیه جهادی رزمندگان بسیار مهم بود و یکی از نکات مهم تبلیغات، تزیینات محیط جبهه بود و در این زمینه باید امکانات را طوری توزیع می کردیم تا همه جبهه ها از آن استفاده کنند. ما باید آینده نگری هم می کردیم تا آیندگان از این وقایع استفاده کنند و ثبت وقایع جنگ از جمله این اقدامات بود.

وی با اشاره به حضور نیروهای جهاد سازندگی در جبهه های جنگ، ادامه داد: یکی از ابزار تبلیغاتی ما کسانی بودند که در طرح های جهادی شرکت می کردند و فضای جبهه را برای مردم توضیح می دادند.

یکی دیگر از اقدامات ما این بود که ویژگی های مثبت شهدا را برای سایرین برجسته کنیم تا فضای معنوی جبهه حفظ شود و علاوه بر آن رغبت مردم را برای حضور در جبهه ها را بیشتر کنیم. ما از این ارزش های بزرگ در دفاع مقدس زیاد داشتیم و باید آن را از صندوقچه ها خارج کنیم و به آیندگان بسپاریم.

در ادامه این نشست امیر بالار، افسر مخابرات در دوران دفاع مقدس در سخنانی گفت: من در جبهه های جنوب انجام ظیفه می کردم و در آن دوران احساس می شد که جای ارتش در صدا و سیما خالی است و امام (ره) دستور داده بودند که برنامه ای از سوی ارتش در صدا و سیما تهیه شود.

به این ترتیب هفته ای سه روز برنامه ارتش در تلویزیون و هفته ای سه روز برنامه ارتش در رادیو، با لطف خداوند تهیه می شد و به همت بزرگواران ارتش و صدا و سیما توانستیم تا حد ممکن عظمت و شایستگی رزمندگان اسلام را به تصویر بکشیم.

در ادامه، غلامعلی رجایی، یکی دیگر از دست اندرکاران تبلیغات جنگ و معاون فرهنگی قرارگاه خاتم الانبیاء در سخنانی گفت: صدام هم در زمین هم در سیاست و هم در تبلیغات به عنوان یک مهاجم عمل می کرد و در عین حالی که ما مورد تهاجم واقع شده بودیم عراق ما را مهاجم تلقی می کرد. ما با دشمنی مواجه بودیم که امکانات زیادی در اختیار داشت و در تبلیغات قوی عمل می کرد اما ما امام خمینی (ره) را داشتیم که جنگ را مردمی کرد.

امام (ره) اجازه نداد که جنگ ما جنگ عرب و عجم و جنگ شیعه و سنی شود. امام فرمانده تبلیغات ما بود و با اتکا به فرهنگ عاشورا و قدرت و درایت ایشان توانستیم در برابر قدرت های جهانی در جنگ تحمیلی بایستیم.

کوچک، مسئول گروه خبر صدا و سیمای خوزستان سخنران بعدی نشست بود که در سخنانی اظهار داشت: جنگی که ما پشت سر گذاشتیم پیش از اینکه در 1 شهریور بخواهد شروع شود شروع شده بود. صدا و سیما در خوزستان یکی از اهداف رژیم بعثی بود و اولین هدفی که در خوزستان زده شد، فرستنده صدا و سیما بود.

وی گفت: ما بحران های سنگین تر را قبل از جنگ پشت سر گذاشته بودیم و با شروع جنگ وقتی اولین بمب در خوزستان بر زمین نشست همه نگاه ها به صدا و سیمای خوزستان معطوف شد و عده ای به ما می گفتند که کار شما دیگر تمام است اما با همت رزمندگان اسلام سعی می کردیم به هر نحو ممکن درباره اخبار جنگ به مردم اطلاع رسانی کنیم. در حقیقت صدا و سیما در تبلیغات جنگ نقش مهم و موثری بر عهده داشت و توانست به خوبی از عهده این وظیفه برآید.

پس از پایان این بخش، در مراسمی با حضور امیر حسنی سعدی، حجت الاسلام آل هاشم، حجت الاسلام علوی و دریابان شمخانی از خانواده های شهدا و همچنین خانواده های شهدای هسته ای با اهدای لوح یاد بود قدردانی شد. همچنین کلیپی به مناسبت آزادسازی خرمشهر پخش شد.

در ادامه این نشست، امیر دریابان علی شمخانی در سخنانی اظهار داشت: شهدای هسته ای و شهدای جنگ تحمیلی هر دو برای تحقق یک هدف به شهادت رسیدند و دشمنان به منظور مقابله با استقلال ایران اسلامی آنها را به شهادت رساندند. شهدای هسته ای مسیر شهدای جنگ را ادامه دادند و ثابت کردند که راه شهادت هنوز باز است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری نشست های مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت، گفت: لازم است از همه افرادی که با وجود سلیقه های مختلف به نوعی در دفاع مقدس نقش داشتند استفاده کنیم.

شمخانی ادامه داد: انعکاس درست بیانات حضرت امام خمینی (ره) درباره جنگ دگرگونی اساسی در بین مردم ایجاد کرد.

رییس مرکز تحقیقات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، جنگ گنج است و ما باید این گنج را استخراج کنیم. در مقطعی از انقلاب، خداوند به ما لطف کرد و ما  در تولید این گنج نقش داشتیم و این یک سرمایه است.

در حقیقت بهترین کاوشگران این معدن همین پیشکسوتان هستند و فرآورده این معدن دو مصرف کننده عمده دارد، یکی نیروهای نظامی و دیگری عامه مردم.

شمخانی افزود: معدن جنگ حاصل فداکاری ها و از جان گذشتگی های بهترین مردان و زنان این مرز و بوم است که باید به درستی از آن پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم که این جنگ آفت هایی هم دارد، گفت: برای بررسی این آفت ها ابتدا باید ببینیم چند درصد از مردم عام ما دغدغه تاریخ گذشته را دارند و در این میان چند درصد دغدغه تاریخ دفاع مقدس را دارند. با یک بررسی مشخص می شود که این رقم درصد بالایی نیست.

شمخانی افزود: در مناسبت های مختلف جنگ، باید در کنار راه اندازی کاروان های راهیان نور بسترهای مشترک را هم در زمینه فهم تاریخ دفاع مقدس فراهم کنیم و باید از خود بپرسیم که آیا به نحو مطلوب در باز کردن چشم ها و گوش های بسته درست عمل می کنیم؟

وی با بیان اینکه مخاطبین ما در نیروهای مسلح از طریق رسانه ها و مطبوعات تخصصی و برگزاری اردوهای مختلف در این زمینه متمرکز می شوند گفت: باید از خود بپرسیم بر سر این غنیمت ملی چه آورده ایم و ادامه این بحث چه نتایجی به بار خواهد آورد. آیا جامعه را نسبت به جنگ بی تفاوت می کند یا بر عکس به صورت یک کاوشگر در این زمینه عمل می کند؟

وزیر اسبق دفاع اظهار داشت: جنگ بهترین و قوی ترین محل تبدیل انگاره ها و آموزه های دینی به رفتار عملی است. اگر جنگ را مملو از احساس معرفی کنیم آیا تاثیر عمیق بر جا خواهد گذاشت یا تاثیر آن سطحی خواهد بود؟ اگر بخش عام مردم در قرائت مطبوعات در جنگ و آثار مربوط به دوران دفاع مقدس برداشت های متفاوت داشته باشد آیا موضوع را به کلی کنار می گذارد یا آن را پیگیری می کند؟

وی با انتقاد از برخی تعابیر اغراق آمیز درباره جنگ، گفت: در یک سازمان اگر در بزرگ شماری افراد غلو کنیم آیا احساس دوستی بیشتر می شود یا بر عکس؟ در کنار فهم و استدلال باید به احساس نیز وزن مناسب بدهیم. ما نباید مروج دیدگاه های صرفا احساسی به جنگ باشیم بلکه باید با عقل و منطق به بیان حقایق آن بپردازیم.

شمخانی تاکید کرد: جنگ و دفاع مقدس عامل و نماد وحدت ملی ما است. اگر به موضوعاتی که گفته شد حساس نباشیم، مانند این است که بجای استفاده از نرم افزار، با دینامیت از این معدن بهره برداری می کنیم.

وی با دعوت از پیشکسوتان جهاد و شهادت به فکر کردن درباره اهمیت این موضوع، ادامه داد: خیلی ها در کمین هستند که به این معدن گنج دستبرد بزنند.

نباید به دلیل برخی برداشت های شخصی درباره حقایق و وقایع جنگ، به دیگران اجازه دهیم که به اهداف شوم خود برسند در غیر این صورت این افراد کرکره جنگ را پایین می آورند و چیزی از وقایع و حقایق هشت سال دفاع مقدس باقی نخواهد ماند.

 

------------------------------------------

گزارش تصویری مراسم


setad 4.jpg - 85.90 Kb

setad 6.jpg - 104.80 Kb

setad 12.jpg - 68.92 Kb

setad 15.jpg - 73.49 Kb

setad 5.jpg - 80.19 Kb

setad 2.jpg - 65.74 Kb

setad 18.jpg - 90.97 Kb

setad 7.jpg - 62.17 Kb

setad 9.jpg - 128.48 Kb

setad 8.jpg - 76.02 Kb

setad 17.jpg - 64.50 Kb

setad 16.jpg - 63.47 Kb

setad 10.jpg - 75.28 Kb

setad 14.jpg - 82.91 Kb

setad 13.jpg - 73.02 Kb

setad 11.jpg - 61.11 Kb


tab 11.jpg - 60.74 Kb

tab 10.jpg - 72.42 Kb

tab 1.jpg - 76.24 Kb

tab 12.jpg - 63.14 Kb

tab 14.jpg - 64.07 Kb

tab 15.jpg - 78.08 Kb

tab 16.jpg - 68.63 Kb

tab 6.jpg - 62.67 Kb

tab 13.jpg - 75.74 Kb

tab 9.jpg - 65.27 Kb

tab 17.jpg - 88.39 Kb

tab 2.jpg - 79.95 Kb

tab 20.jpg - 75.90 Kb

tab 19.jpg - 72.14 Kb

tab 7.jpg - 55.26 Kb

tab 3.jpg - 76.07 Kb

tab 18.jpg - 89.81 Kb

tab 4.jpg - 73.12 Kb

tab 5.jpg - 61.49 Kb

tab 8.jpg - 77.92 Kb


taj 13.jpg - 79.10 Kb

taj 11.jpg - 74.42 Kb

taj 10.jpg - 114.86 Kb

taj 12.jpg - 76.52 Kb

taj 16.jpg - 100.83 Kb

taj 15.jpg - 100.64 Kb

taj 18.jpg - 149.78 Kb

taj 19.jpg - 107.37 Kb

taj 2.jpg - 65.21 Kb

taj 3.jpg - 98.25 Kb

taj 8.jpg - 84.23 Kb

taj 7.jpg - 47.64 Kb

taj 9.jpg - 76.64 Kb

taj 6.jpg - 98.85 Kb

taj 5.jpg - 70.65 Kb

taj 19.jpg - 107.37 Kb

taj 4.jpg - 63.43 Kb

taj 17.jpg - 126.01 Kb

taj 20.jpg - 105.00 Kb

taj 1.jpg - 114.50 Kb

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سایت پیشکسوتان جهاد و شهادت می باشد.

info@pishkesvat.ir